Kiből lesz jó tesztelő?
Több éve interjúztatok tesztelőket, így volt alkalmam megfigyelni a jelentkezőket. Amit én a legfontosabbnak tartok, az a kommunikáció. A tesztelőnek nap mint nap úgymond "kritizálni" kell a többiek munkáját. Nem egyszerű valakinek folyamatosan azt hangsúlyozni, hogy hibázott. Úgy kell ezt közölni, hogy másnap is szóba álljanak az emberrel. :)
Fontos a kommunikáció!
A kommunikációt már az interjú előtt le lehet tesztelni. Például: A megadott időpontban jelent meg az illető? Ha késik, akkor azt jelezte? Mennyivel előtte és milyen stílusban adta elő a késés okát?
Az interjún ezután számtalan lehetőség van feltérképezni az illető mentalitását. Hogyan mutatkozik be? Mennyire barátságos? Hogyan válaszol a kérdésekre? Milyen pontosan sorolja fel a múlt eseményeit? stb...
Milyen tulajdonságokkal rendelkezik egy jó tesztelő?
- Jól kommunikál
- Precíz
- Megbízható
Nekem ezek a tesztelő legfőbb ismérvei. Ha valakiben ezek megvannak, már csak a szakmai tudást kell felszednie. Azt pedig mindig könnyebben lehet megtanulni, mint a személyiség jegyeken változtatni.
Az interjúkon személy szerint én jobban figyelek a non-verbális kommunikációra, mint magára a beszédre. Ezt veszem legnagyobb súllyal az értékelésnél, aztán jön a szubjektív véleményem az illetőről, és legutoljára a jelölt által elmondott önmagát bemutató szöveg.
Milyen szakmai tudása van?
Több körös interjúkat szoktam folytatni, így a második, harmadik körben lehetőségem van a szakmai tesztre is. Egyszerű feladatok alapján mérem le a jelentkező tudását. Néhányan szeretnek több órán keresztül interjúztatni, hogy holtbiztos képet kapjanak az egyénről. Én gyakran 15-20 perc alatt eldöntöm, hogy valakivel szeretnék-e együtt dolgozni. Az egyszerű feladatokkal az a célom, hogy az interjún elmondott személyes tulajdonságait leellenőrizzem, illetve megbizonyosodjak róla, hogy az adott munkára alkalmas-e az illető.
Sokan megtanultak már profi szinten füllenteni. Amikor például SQL tudásról van szó, kapásból rávágják, hogy mesteri fokon vannak. Ha már mesteri, akkor egy alap SELECT-et kérdezek tőle. 2-3 mezőből álló táblán adjon ki egy SELECT utasítást.
- Ha mester, akkor fél percen belül megértette a feladatot, netán csípőből vágja rá a helyes választ.
- Ha csak megfelelő tudása van, akkor 1 percen belül adja meg a választ.
- Ha nem ért hozzá, akkor vagy rosszat mond, vagy elkezd szorongani, kifogásokat keresni.
Mindenki hibázhat. A tesztelő is. Az első füllentés után jöhet egy kis fejmosás, aztán már nincs kegyelem. :) Még a szakmai interjún is inkább a személyiségi jegyeket figyelem, mint a szakmai tudást. Természetesen nem lehet átesni a ló túlsó oldalára. Fontos, hogy megfelelő informatikai jártassága legyen a jelöltnek. De mint azt már mondtam, a szakmai dolgokat könnyebb megtanulni, mint a személyiségen változtatni.
Kiből lesz jó tesztvezető?
Akiben megvan a megfelelő vezetői képesség, és kő keményen ki tud állni az igaza mellett. Sajnos mivel a fejlesztés folyamán a tesztelést nyomják el legtöbbször, ezért egy tesztvezetőnek kétszer olyan kitartónak és erősnek kell lennie, mint a többi vezetőnek. Szakmailag pedig meginghatatlan tudással kell rendelkeznie. (Amit véleményem szerint csakis több éves tesztelői, tesztkoordinátori múlttal lehet megteremteni.)
Kommentek