Szoftvertesztelés

Hírek, újdonságok, tapasztalatok és elmélkedések a szoftvertesztelés világából!

Kommentek

  • blash: Én csak pár képet hiányolok, ami persze nagymeló, de sokat hozzá tud tenni a cikkekhez. (2013.02.10. 17:17) Mantis
  • szlj: A sorok között benne van, de mivel a személyes tapasztalatommal is megegyezik, ezért ideírom. Aki ... (2013.01.24. 22:20) Mantis
  • p_jano: @B9: Az egyik lehetőség a tanácsadói, szolgáltatói cégeknél elhelyezkedni. Itt azért negyedévente,... (2012.07.03. 22:16) Tanulni szeretnék ...
  • B9: Sziasztok! Mit javasolnál annak, aki olyan munkahelyet keres, ahol a legszéleskörűbb tapasztalato... (2012.06.18. 10:29) Tanulni szeretnék ...
  • Eaven: Csakis egy adatbázisból. Kell egy web oldal ahol regisztrálhatja magát az ember ilyen munkára. In... (2011.10.25. 17:24) Hogyan lehet ...?
  • Utolsó 20

Interjúztatás - Kiből lesz jó tesztelő?

2009.03.20. 16:34 | p_jano | 2 komment

Címkék: tesztelés szoftvertesztelés tesztelési problémák tesztelői erőforrás

Kiből lesz jó tesztelő?

Több éve interjúztatok tesztelőket, így volt alkalmam megfigyelni a jelentkezőket. Amit én a legfontosabbnak tartok, az a kommunikáció. A tesztelőnek nap mint nap úgymond "kritizálni" kell a többiek munkáját. Nem egyszerű valakinek folyamatosan azt hangsúlyozni, hogy hibázott. Úgy kell ezt közölni, hogy másnap is szóba álljanak az emberrel. :)

Fontos a kommunikáció!

A kommunikációt már az interjú előtt le lehet tesztelni. Például: A megadott időpontban jelent meg az illető? Ha késik, akkor azt jelezte? Mennyivel előtte és milyen stílusban adta elő a késés okát?

Az interjún ezután számtalan lehetőség van feltérképezni az illető mentalitását. Hogyan mutatkozik be? Mennyire barátságos? Hogyan válaszol a kérdésekre? Milyen pontosan sorolja fel a múlt eseményeit? stb...

Milyen tulajdonságokkal rendelkezik egy jó tesztelő?

  • Jól kommunikál
  • Precíz
  • Megbízható

Nekem ezek a tesztelő legfőbb ismérvei. Ha valakiben ezek megvannak, már csak a szakmai tudást kell felszednie. Azt pedig mindig könnyebben lehet megtanulni, mint a személyiség jegyeken változtatni.

Az interjúkon személy szerint én jobban figyelek a non-verbális kommunikációra, mint magára a beszédre. Ezt veszem legnagyobb súllyal az értékelésnél, aztán jön a szubjektív véleményem az illetőről, és legutoljára a jelölt által elmondott önmagát bemutató szöveg.

Milyen szakmai tudása van?

Több körös interjúkat szoktam folytatni, így a második, harmadik körben lehetőségem van a szakmai tesztre is. Egyszerű feladatok alapján mérem le a jelentkező tudását. Néhányan szeretnek több órán keresztül interjúztatni, hogy holtbiztos képet kapjanak az egyénről. Én gyakran 15-20 perc alatt eldöntöm, hogy valakivel szeretnék-e együtt dolgozni. Az egyszerű feladatokkal az a célom, hogy az interjún elmondott személyes tulajdonságait leellenőrizzem, illetve megbizonyosodjak róla, hogy az adott munkára alkalmas-e az illető.

Sokan megtanultak már profi szinten füllenteni. Amikor például SQL tudásról van szó, kapásból rávágják, hogy mesteri fokon vannak. Ha már mesteri, akkor egy alap SELECT-et kérdezek tőle. 2-3 mezőből álló táblán adjon ki egy SELECT utasítást.

  • Ha mester, akkor fél percen belül megértette a feladatot, netán csípőből vágja rá a helyes választ.
  • Ha csak megfelelő tudása van, akkor 1 percen belül adja meg a választ.
  • Ha nem ért hozzá, akkor vagy rosszat mond, vagy elkezd szorongani, kifogásokat keresni.

Mindenki hibázhat. A tesztelő is. Az első füllentés után jöhet egy kis fejmosás, aztán már nincs kegyelem. :) Még a szakmai interjún is inkább a személyiségi jegyeket figyelem, mint a szakmai tudást. Természetesen nem lehet átesni a ló túlsó oldalára. Fontos, hogy megfelelő informatikai jártassága legyen a jelöltnek. De mint azt már mondtam, a szakmai dolgokat könnyebb megtanulni, mint a személyiségen változtatni.

 

Kiből lesz jó tesztvezető?

Akiben megvan a megfelelő vezetői képesség, és kő keményen ki tud állni az igaza mellett. Sajnos mivel a fejlesztés folyamán a tesztelést nyomják el legtöbbször, ezért egy tesztvezetőnek kétszer olyan kitartónak és erősnek kell lennie, mint a többi vezetőnek. Szakmailag pedig meginghatatlan tudással kell rendelkeznie. (Amit véleményem szerint csakis több éves tesztelői, tesztkoordinátori múlttal lehet megteremteni.)

A bejegyzés trackback címe:

https://teszteles.blog.hu/api/trackback/id/tr611014613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

harq 2009.05.12. 19:05:58

Hmmm...
Megfontolandó szempontok.

Épp egy cég tesztelési üzletágát kell felépítenem... :-)

iGeorge 2009.08.21. 17:02:55

Valóban, a személyiség sokkal fontosabb, mint a szakmai tudás. Egyszer dolgoztam egy informatikus végzettségű volt kollegával, de nem volt meg benne a kellő affinitás, hogy dinamikusan tudja végezni a munkáját:( ha gondoljátok, tekintsétek meg az én szakmai blogomat, amit nem rég kezdtem: http://www.greenapple1982@blogspot.com
süti beállítások módosítása