Szoftvertesztelés

Hírek, újdonságok, tapasztalatok és elmélkedések a szoftvertesztelés világából!

Kommentek

  • blash: Én csak pár képet hiányolok, ami persze nagymeló, de sokat hozzá tud tenni a cikkekhez. (2013.02.10. 17:17) Mantis
  • szlj: A sorok között benne van, de mivel a személyes tapasztalatommal is megegyezik, ezért ideírom. Aki ... (2013.01.24. 22:20) Mantis
  • p_jano: @B9: Az egyik lehetőség a tanácsadói, szolgáltatói cégeknél elhelyezkedni. Itt azért negyedévente,... (2012.07.03. 22:16) Tanulni szeretnék ...
  • B9: Sziasztok! Mit javasolnál annak, aki olyan munkahelyet keres, ahol a legszéleskörűbb tapasztalato... (2012.06.18. 10:29) Tanulni szeretnék ...
  • Eaven: Csakis egy adatbázisból. Kell egy web oldal ahol regisztrálhatja magát az ember ilyen munkára. In... (2011.10.25. 17:24) Hogyan lehet ...?
  • Utolsó 20

Bug tracker vagy Issue tracker

2010.02.25. 09:00 | p_jano | 6 komment

Címkék: tesztelés szoftvertesztelés dokumentálás teszteszköz

Bug tracker, vagyis hibakezelő, hibakövető rendszer. Szokták még defect tracker-nek is nevezni. A hibakövetés (bug tracking, defect tracking) a fejlesztésnek egy része, melyben a fejlesztők/tesztelők/felhasználók összegyűjtik a szoftverben található problémákat, hibás működéseket. Ez segíti a fejlesztőket abban, hogy a későbbi program verziók pontosabban kiszolgálják a megrendelő által támasztott igényeket.

A programozók a fejlesztésben részt vevő dedikált tesztelőkön kívül külső segítséget  is igénybe vesznek a hibák felderítésben. Elkerülendő az e-mailben, telefonon, szóban bejelentett hibák, a felhasználókkal, tesztelőkkel való több csatornás kapcsolattartás, ezért, hogy minden egyes hibajelentés a megfelelő formában álljon rendelkezésre, hibakezelő rendszert (bug tracker system) érdemes használni. A hibakezelő rendszerekben a fejlesztők kötelezővé tehetnek olyan paramétereket, melyek elősegítik a hibák megértését, megkeresését, kijavítást.

 

Egy-egy fejlesztésben fontos paraméter lehet:

  • Operációs rendszer típusa, verziója
  • Böngésző típusa, verziója
  • Alkalmazás verziója
  • Tesztrendszer neve
  • Az alkalmazás moduljának neve
  • Funkció neve
  • Tesztadat halmaz, tesztadat fájl neve
  • ...

Amennyiben rendelkezünk hibakövető rendszerrel, úgy óriásit javíthatunk a fejlesztés minőségén, az előállított termékek, szoftverek használhatóságán.

 

 

 

Issue tracker, vagyis témakezelő, problémakezelő rendszer. Szokták még ticketing system-nek, vagy incident ticketing-nek is nevezni. Olyan rendszer amely megengedi, hogy a fejlesztők/tesztelők/felhasználók/ügyfelek rögzíthessenek különböző problémákat, valamint nyomon kövessék azt amíg meg nem oldódik, le nem záródik. A téma, probléma lehet bármi, egy felhasználói kérdés, szimpla ügyfél által feltett kérdés, egy hiba, egy technikai jelentés, egy dokumentációban való javítás kérése, egy új igény, stb...

A témakezelő rendszer abban segít, hogy a bejelentett témát a bejelentő nyomon tudja követni, milyen státuszban van, ki foglalkozik vele, mikor kap választ rá, mikor fogják kijavítani, mikor fognak vele foglalkozni.

Ilyen rendszert általában az üzemeltetés, support, vagy a help desk szokott használni. Az ide beérkező bejelentéseket különböző szempontok szerint osztályozzák. A bejelentés azonnali fejlesztés igényel, jövőbeli fejlesztési lehetőség, vagy a bejelentést az ügyfélszolgálat, az üzemeltetés fogja megoldani, netán automatikusan megoldódik, vagy egyáltalán nem is kell vele foglalkozni, lezárható.

 

Míg hibakezelőt általában a fejlesztés időszakában alkalmaznak, addig a témakezelő, problémakezelő előnyeit a fejlesztés utáni időszakban lehet leginkább kihasználni.

 

Egyébként általában mindkettő alkalmas a másik szerepének betöltésére, tehát egy témakezelőt, használhatunk hibakezelőként, és fordítva. Természetesen a megfelelő paraméterezések, beállítások elvégzése után.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://teszteles.blog.hu/api/trackback/id/tr211775518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szlj 2010.02.27. 14:51:02

Javaslom egy következő cikk témájának konkrét példák (termékek, megoldások) bemutatását egyik, illetve másik területre. Ahogy a cikk végén olvasható is nagyon elmosódott a határvonal. A határ inkább a koncepcióban van, vagy a konkrét eszközökben? Mi dönti el, hogy az adott eszköz melyik csoportba tartozik inkább?

Nemrég olvastam egy levelező listán, hogy valaki számos eszköz kipróbálása után visszatért a "jó öreg" excel táblához. (Sokfélék vagyunk :-)

p_jano 2010.03.01. 22:38:53

@szlj: Az eszközök bemutatása kicsit nagyobb falat. Az eddig általam használt eszközökről egyesével szeretnék írni, de még nem szántam rá magam. Hamarosan...

Hogy az adott eszköz melyik csoportba tartozik, az dönti el, hogy az eszközbe milyen folyamatok, értékek vannak beleépítve, illetve ezek a folyamatok, értékek mennyire módosíthatóak a felhasználók számára.
Pl.: Ha egy eszközben a bejegyzésről nem lehet megmondani, hogy az egy hiba, vagy egy incidens, vagy egy kérdés, akkor azt nem igazán tudjuk issue tracker-ként használni. :) Ugyanígy, ha csak egy fajta folyamat van beleépítve és azt nem tudjuk módosítani, vagy mellé másik folyamatot definiálni, akkor ismét problémánk adódhat.

Azt azért nem gondolom, hogy a nagy világban nem lehet találni megfelelő eszközöket. Csak jól kell definiálni az elvárásainkat. Egy komoly munkahelyen a legrosszabb választás az excel-word szuperpáros használata tesztelési feladatokra. Képtelenség, hogy egy excel táblázat többet adhat a tesztelési folyamathoz, mint egy átlag ingyenes hibakezelő rendszer.

Toporodottordog 2010.03.02. 10:28:34

@szlj: p_jano összegzéséig javaslom ismerkedj a JIRA nevezetű rendszerrel. Komplex, paraméterezhető, mégis egyszerűen használható bug tracking & issue tracking szoftver.

Test case-ekhez, Test plan-ekhez pedig ToDoList progi ajánlom.

Az excelt meg a word-öt remélem nem használ ilyenekre már senki sem :)

kudarc 2010.03.02. 12:29:19

Bugok nyomonkövetésére a Microsoft termékét használjuk. A saját test manager szoftverünk pedig Spira.

B9 2011.09.02. 11:39:48

Sziasztok!

Épp test manager és ALM szoftvereket nézegetek.
Polarion termékekkel van tapasztalatotok?
SpiraTeam hogy vált be?

Köszi!

p_jano 2011.09.07. 10:07:55

@B9: A SpiraTeam nálunk nagyon bevált. Jól használható termék negyed áron, mint a piacvezetők.
süti beállítások módosítása