Mit értünk tesztelési módszertanon?
A tesztelési módszertan a vállalaton belüli tesztelési folyamatok definícióját tartalmazza, vagyis azt, hogy a tesztelés hogyan és milyen formában kapcsolódik a fejlesztési folyamatba.
Miért jó, hogy van módszertanunk?
A módszertan segít abban, hogy a jól bevált dolgokat alkalmazzuk a következő projektekben is. Így ha valamelyik munkában új, működő megoldást vezettünk be, akkor azt célszerű beleírni a módszertanba is, hogy majd a többi projektnél is megfelelően tudjuk alkalmazni.
Amennyiben több projekt fut egyszerre, akkor nagy segítségünkre válhat egy jól kialakított módszertan. Mivel ez biztosítja majd a projektek közötti könnyebb átjárhatóságot. A projekttagokat igény szerint lehet egyik munkáról a másikra csoportosítani. Az "üzleti ismeretek" betanulási ideje természetesen megmarad, de a "technikai ismeretek" betanulási ideje 0-ra csökken, mivel ugyanazokkal az eszközökkel, környezetekkel, folyamatokkal, sablonokkal kell dolgozniuk a munkatársaknak.
Milyen hátrányt okoz, ha nincs kidolgozott tesztelési módszertanunk?
- A különböző projektek különböző irányokat vehetnek.
- A menedzsment részére előbb utóbb átláthatatlanok lesznek a feladatok.
- Nehezebb lesz a projektek közötti átjárhatóság.
- Megnő a projektek betanulási ideje.
- Keveredések lehetnek a projekteken használt eszközök, folyamatok között.
- Megnő a megbeszélések száma és ideje.
- Minden egyes projekten külön-külön találják ki a "spanyol-viaszt".
Kinek a feladata elkészíteni a módszertant?
Általános nézet, hogy a tesztvezetők, tesztelési szakértők készítik el a módszertant. Ez többnyire igaz is, azzal a kitétellel, hogy a szakértőknek együtt kell dolgozniuk a projektvezetőkkel, menedzsmenttel. Így nagyobb a valószínűsége, hogy a vállalat számára használható, a cég működését legjobban lefedő módszertant tudnak létrehozni.
Pontosan miről is szól egy módszertan? Miket kell hogy tartalmazzon egy módszertan?
- A tesztelés helye a vállalati folyamatokban. Vállalati szabályrendszer leírása.
- Egységes teszteset- hiba életciklus definiálása. (Így minden egyes projekt hasonló státuszokkal fog dolgozni, megkönnyítve a projekttagok átjárását, mobilitását.)
- Teszteszközök használatának előírásai (Minden projekt ugyanazzal a módszerrel fogja használni a teszteszközöket. Illetve mindenki ugyanazokat az eszközöket fogja használni, nem pedig projektenként különbözőt.)
- Tesztelés hatóköre, határai.
- Milyen teszttípusokat alkalmazunk a vállalaton belül? Ezeknek milyen speciális tulajdonságaik vannak?
- Szerepkörök, felelősök (A projektekben milyen szerepkörök vannak, milyen felelősöket kell kinevezni?)
- Kommunikációs folyamatok (Ki, mikor és hogyan jelez bizonyos dolgokat?)
- Tesztkörnyezet standardok (Milyen minimális környezetekkel kell hogy működjenek a projektek?)
- Dokumentum sablonok (Minden projektben egységes dokumentumokat fognak használni.)
- Oktatási csomagok (Felhasználók részére milyen oktatási anyagokat kell előállítani.)
- ...
Egy jó tesztelési módszertan elkészítése az első lépés az összeszedett, átgondolt, minőségi tesztelés útján. Nem azt mondom, hogy e nélkül nem lehet minőségi tesztelést végezni. Csak nélküle sokkal több időbe és pénzbe kerül a tesztelési folyamatok kitalálása, finomítása, hangolása.
Kommentek