Először természetesen a vezetőséget kell meggyőzni arról, hogy érdemes erőforrást áldozni a szoftvertesztelésre. Milyen stratégiát válasszunk?
Egyik ismerősöm mondta el a napokban a következő folyamatot. Cégükön belül van egy ember, akinek az a dolga, hogy a megbeszéléseken feltesz pár elgondolkoztató kérdést a teszteléshez kapcsolódóan. Ezeken a megbeszéléseken a vezetőség általában üzleti, vagy fejlesztési oldalról, esetleg az üzemeltetés oldaláról szokta körbejárni a problémákat. Emberünk feladata, hogy a tesztelésre is ráterelje a figyelmet.
Például:
- Elgondolkodtatok már azon, hogyan fogunk megbizonyosodni az alkalmazás helyességéről?
- Ha ezt és ezt az alkalmazást megváltoztatjuk, akkor a hozzá kapcsolódó alkalmazásokat nem kellene tesztelni? A rendszerek közti kommunikációt nem kellene tesztelni?
- Ha már tesztelni kell, akkor nem kellene külön tesztkörnyezetet építeni ennek a feladatnak? Vagy már van tesztkörnyezet? Akkor jelenleg ki használja ezt a környezetet? Tudjuk egyszerre több projektre is használni a környezetet?
- Milyenek a specifikációk? Látta már őket tesztelő? Van már becslés arra, hogy mennyi idő alatt lehet letesztelni?
- Milyen lesz az új rendszer terhelése? Mit várunk el tőle? Hogyan fogjuk tudni letesztelni? Milyen környezeten, milyen szoftverrel fogjuk végezni a terhelést?
- ...
Lassú víz partot mos.
A kérdések arra jók, hogy a vezetőség minden egyes megbeszélésen szembesül azzal a problémával, hogy a tesztelést nem tudja megkerülni. A tesztelésbe időt, energiát kell fektetni. A szoftvertesztelést nem elég felületesen megbeszélni, azt át kell gondolni, meg kell tervezni.
Egy idő után a vezetőség fejében nem lesz kérdés, hogy kell-e áldozni a szoftverek tesztelésére, vagy sem.
Kommentek