Egyik ismerősöm folyamatosan azzal a kérdéssel "zaklat", hogy hogyan tudnám a szoftvertesztelést rendbe hozni a cégükön belül. Régóta figyelemmel követem a céget, így tisztában vagyok azzal, hogyan is dolgoznak. A szakmai tudásukkal nincs gond, a projektvezetési-, fejlesztési- folyamatok is rendben vannak. A teszteléssel sem lenne semmi komolyabb probléma, mivel van megfelelő szaktudású tesztelőjük, tesztvezetőjük. Definiálva vannak a tesztelési folyamatok, használnak tesztmenedzsment eszközt, léteznek tesztkörnyezetek, tesztadatok.
A baj a tesztelés tervezésénél jön állandóan elő!
Soha nem tudják a tesztelés hatókörét megfelelően belőni. Nem lehetséges a feladat pontos meghatározása, mivel egyáltalán nem készül dokumentáció!
Az ügyféllel telefonon, e-mailben és személyes megbeszéléseken keresztül történik a kommunikáció. Írásos dokumentáció leginkább e-mail formájában születik, de nem egyszer fordul elő az sem, hogy csakis a kapcsolattartó fejében van meg az információ.
A tesztelők a projekt során összehívott megbeszéléseken tájékozódnak az elkészítendő szoftver tulajdonságairól. Sokszor menet közben derül ki, hogy egy funkció kimarad, vagy éppen beépül az adott szoftverbe! Amennyiben a tesztelő nincs bevonva a kommunikációba, úgy az alkalmazást nem tudja megfelelő módon letesztelni.
A cégnél sokan azt gondolják, hogy pótolhatatlanok. Igazuk is van!
A kulcsemberek kilépése tönkretenné a vállalkozást. Ha bárki aki a szoftver tervezésében részt vett, elmegy a cégtől, az összes dokumentálatlan információhalmazt magával viszi.
- o -
Másik jellegzetes hiba a cégeknél, hogy a dokumentációk a projekt elején elkészülnek, de a munka előrehaladtával a változásokat nem jegyzik fel bennük. Így a végén a specifikációktól teljesen eltérő szoftvert alkot a fejlesztő cég. Egy ilyen szoftvert, a fejlesztés vége felé már képtelenség tesztelni.
Az ismerősömnek is azt ajánlottam, a legelső dolog az legyen, hogy alkalmaznak egy üzleti elemzőt, rendszerszervezőt, aki dokumentálja az üzleti igényeket, követelményeket.
Projektvezetés, fejlesztés és tesztelés szempontjából is kulcsfontosságú, hogy megfelelően dokumentált igényekkel tudjanak az emberek dolgozni. Amennyiben az üzleti követelményeket és az abban bekövetkezett változásokat rögzítik, úgy sokkal hatékonyabb projektvezetést, tervezést, fejlesztést, tesztelést lehet végezni a cégben.
Kommentek